Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/33363
Title: Summarizing strategy and reading comprehension
Authors: Calero Sánchez, Ximena Alexandra
Acosta Salazar, María Belén
Keywords: SUMMARIZING
STRATEGIES
READING COMPREHENSION
Issue Date: 1-Sep-2021
Publisher: Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Abstract: Reading comprehension is the ability to process a text by understanding its meaning. This ability to comprehend a written material is influenced by learners' skills which are decoding, literal comprehension, inferential comprehension, critical comprehension, vocabulary, and grammar. Thus, the current research work aims to determine how Summarizing strategy influences learners’ reading comprehension. This research was applied to 27 students of the fifth semester in Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros. Moreover, the treatment was developed over 7 sessions. This research work had a qualitative and quantitative approach and experimental research. A pre-test and post-test were used to assess students' reading comprehension before and after implementing Summarizing Strategy. The reading section from the standardized Preliminary English Test (PET) was applied. In order to verify the hypothesis, the Student's t-test was the method to make the statistical analysis of the results. The findings demonstrated that there was a significant difference in the students' performance, and it was concluded that the implementation of Summarizing strategy influences students' reading comprehension.
Description: La comprensión lectora es la capacidad de procesar un texto entendiendo su significado. Esta capacidad para comprender un material escrito está influenciada por las habilidades de los alumnos las cuales son decodificación, comprensión literal, comprensión inferencial, comprensión crítica, vocabulario y gramática. Por lo tanto, el trabajo de investigación actual tiene como objetivo determinar cómo la estrategia de resumen influye en la comprensión lectora de los alumnos. Esta investigación se aplicó a 27 estudiantes del quinto semestre de la Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros. Además, el tratamiento se desarrolló a lo largo de 7 sesiones. Este trabajo de investigación tuvo un enfoque cualitativo y cuantitativo e investigación experimental. Se utilizaron una prueba previa y una prueba posterior para evaluar la comprensión lectora de los estudiantes antes y después de implementar la estrategia de resumen. Se aplicó la sección de lectura del Preliminary English Test (PET) el cual es un examen estandarizado. Para verificar la hipótesis, la prueba t de Student fue el método para realizar el análisis estadístico de los resultados. Los hallazgos demostraron que hubo una diferencia significativa en el desempeño de los estudiantes y se concluyó que la implementación de la estrategia de resumen influye en la comprensión lectora de los estudiantes.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/33363
Appears in Collections:Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS_ACOSTA.pdf3,53 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.