Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32766
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorBarba Téllez, María Nela-
dc.contributor.authorGarcés Castillo, Michelle Estefanía-
dc.date.accessioned2021-04-13T01:20:09Z-
dc.date.available2021-04-13T01:20:09Z-
dc.date.issued2021-04-01-
dc.identifier.urihttps://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32766-
dc.descriptionThe present research work with the theme: "Attention in the Academic Performance of fifth year students of General Basic Education of the Picaihua Educational Unit of the city of Ambato, Tungurahua province", which has as its strategic objective to determine the influence of attention in the academic performance of 9 year old students in the fifth year of the "Picaihua" Educational Unit. The importance of this research lies in the fact that attention is a process of codification, perception and assimilation of information, which helps students in their learning process. At present, the attention of students is affected by virtual education due to the Covid-19 pandemic, because the strategies used by teachers fail to capture the interest of students, also the school environment from the family context, is affected by psychosocial and environmental distracters. The methodology implemented in the project is quantitative because through the instruments data are collected that show reliability in the analysis, for the study of the behavior of the variables. The Nueropsi Test instrument was applied to measure the degree of attention that each student has and to determine if there is a relationship with the students who have a low academic performance. In the analysis it was determined that attention influences the academic performance of the students in the fifth year of EGB, most of whom present an attention deficit and therefore do not achieve an adequate level of academic performancees_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación con el tema: “La Atención en el Rendimiento Académico de los estudiantes de quinto años de Educación General Básica de la Unidad Educativa Picaihua de la ciudad de Ambato provincia Tungurahua”, el cual tiene como objetivo estratégico determinar la influencia de la atención en el rendimiento académico de estudiantes de 9 años que cursan el quinto año de la Unidad Educativa “Picaihua”. La importancia de esta investigación radica en que la atención es un proceso de codificación, percepción y asimilación de información, que ayuda a los estudiantes en su proceso de aprendizaje. En la actualidad la atención de los estudiantes se ve afectada por la educación virtual a causa de la pandemia Covid-19, además el ambiente escolar desde el contexto familiar, está afectado por distractores psicosociales y ambientales. La metodología implementada en el proyecto es cuali-cuantitativa debido a que a través de los instrumentos se recaudan datos que muestran confiabilidad en el análisis, para el estudio del comportamiento de las variables. El instrumento Test Neuropsi se aplicó para medir el grado de atención que posee cada estudiante, así como el registro documental de las calificaciones de cada estudiante y un cuestionario estructurado a padres de familia. En el análisis se determina que la atención influye en el rendimiento académico de los estudiantes de quinto año de EGB, quienes en su mayoría presentan un déficit de atención por lo que no logran alcanzar un adecuado rendimiento académico.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Psicopedagogíaes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectATENCIÓNes_ES
dc.subjectRENDIMIENTO ACADÉMICOes_ES
dc.subjectNEUROPSIes_ES
dc.subjectDISTRACTORESes_ES
dc.subjectAUTOCONTROLes_ES
dc.titleLa atención en el rendimiento académico de los estudiantes de Quinto años de Educación General Básica de la Unidad Educativa Picaihua de la ciudad de Ambato provincia de Tungurahuaes_ES
dc.typebachelorThesises_ES
Appears in Collections:Carrera de Psicopedagogía

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS Michelle Estefanía Garcés Castillo.pdf1,82 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.