Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32541
Title: Six-lecture strategy in the reading skill
Authors: Chimbo Cáceres, Elsa Mayorie
Chauca Torres, Lenin Ismael
Keywords: THE SIX-LECTURE STRATEGY
READING COMPREHENSION
READING STRATEGY
Issue Date: 1-Apr-2021
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros
Abstract: The six-lecture strategy is a set of reading strategies used in the educational field. This strategy is used in Spanish to encourage students' reading comprehension. Zubiría (1991) stated six stages: phonics reading, primary de-codification, secondary decodification, tertiary de-codification, categorical reading, and semantic goal. This research is aimed to identify the effectiveness of the six-lecture strategy in reading comprehension. To achieve the objectives, qualitative & quantitative research and a quasi-experimental design was used. The study subjects were forty-four students, to whom a survey, reading pre-test and post-test adapted from the TOEFL reading section test were applied. The subjects were divided into two groups the control and treatment. To identify the learners' reading comprehension, both groups took the reading pre-test. Subsequently, the treatment group had an intervention with the use of the six-lecture strategy, where students were able to use and recognize the six-lecture strategy to improve reading comprehension. In the end, both groups took the reading post-test to compare if there was an improvement or not. The data obtained from the reading tests were analyzed using the Shapiro-Wilcoxon statistic test. Additionally, a survey was applied to students which contributed to achieving the conclusions. The results concluded that phonics reading, primary de-codification, secondary de-codification, tertiary de-codification, categorical reading, and semantic goal influenced the development of reading comprehension
Description: La estrategia de seis lecturas es un conjunto de estrategias de lectura utilizadas en el campo educativo. Esta estrategia se utiliza en español para fomentar la comprensión lectora de los estudiantes. Zubiría (1991) planteó seis etapas: lectura fonética, descodificación primaria, descodificación secundaria, descodificación terciaria, lectura categórica y meta semántica. Esta investigación tiene como objetivo identificar la efectividad de la estrategia de seis conferencias en la comprensión lectora. Para lograr los objetivos se utilizó investigación cualitativa y cuantitativa y un diseño cuasiexperimental. Los sujetos de estudio fueron cuarenta y cuatro estudiantes, a los que se les aplicó una encuesta, un pretest y un post-test adaptados del examen de la sección de lectura TOEFL. Los sujetos se dividieron en dos grupos el control y el tratamiento. Para identificar la comprensión lectora de los alumnos, ambos grupos realizaron la prueba preliminar de lectura. Posteriormente, el grupo de tratamiento tuvo una intervención con el uso de la estrategia de seis lecturas, donde los estudiantes pudieron usar y reconocer la estrategia de las seis lecturas para mejorar la comprensión lectora. Al final, ambos grupos tomaron el post-test para comparar si hubo una mejora o no. Los datos obtenidos de las pruebas de lectura se analizaron mediante la prueba estadística de Shapiro-Wilcoxon. Además, se aplicó una encuesta a los estudiantes que contribuyó a la consecución de las conclusiones. Los resultados concluyeron que la lectura fonética, la descodificación primaria, la descodificación secundaria, la descodificación terciaria, la lectura categórica y el objetivo semántico influyeron en el desarrollo de la comprensión lectora.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/32541
Appears in Collections:Carrera de Pedagogía de los Idiomas Nacionales y Extranjeros

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chauca Torres Lenin Ismael-Thesis.pdf932,93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.