Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/31227
Title: La natación y la hiperactividad de los alumnos del octavo año de educación básica de la Unidad Educativa Hermano Miguel de La Salle de la ciudad de Quito
Authors: Loaiza Dávila, Lenin Esteban
Romero Quisimalín, Walter Leonardo
Keywords: NATACIÓN,HIPERACTIVIDAD
Issue Date: 1-Aug-2020
Publisher: Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la Educación-Carrera de Cultura Física
Abstract: This research called "swimming and hyperactivity of the students of the eighth year of basic education of the educational unit Brother Miguel de la Salle of the city of Quito", with the aim of determining the incidence of swimming in hyperactivity responds to a quantitative research design of a pre-experimental type of longitudinal cut, developed in a study sample of 22 schoolchildren of different genders, the instrument applied to determine the presence of hyperactivity or more known with adhd was the conners behavior questionnaire for teachers (cce; teacher`s questionnaire, c. Keith conners) in its abbreviated form, carrying out evaluations in pre and post intervention periods to evaluate the changes in the studied variable, trying to influence the control of hyperactivity, a proposal was designed and applied of swimming-based exercises aimed at influencing motor restlessness, the ease of distraction and control of attention and movement. The postintervention results allowed to show differences in the group means by gender and in its totality, which through the application of the spss statistical package with a general analysis of statistical significance between the investigation periods, applying the t-student test for samples related to normal distribution, a value of p ≤ 0.05 was determined, concluding in this way that swimming-based exercises affect the control of hyperactivity in school children. 1 capitulo i
Description: La presente investigación denominada “La natación y la hiperactividad de los alumnos del octavo año de Educación Básica de la Unidad Educativa Hermano Miguel de la Salle de la ciudad de Quito", con el objetivo de determinar la incidencia de la natación en la hiperactividad responde a un diseño de investigación cuantitativo de tipo preexperimental de corte longitudinal, desarrollado en una muestra de estudio de 22 escolares de diferentes géneros, el instrum ento aplicado para determinar la presencia de hiperactividad o más conocida con TDAH fue el cuestionario de Cuestionario de conducta de CONNERS para PROFESORES (C.C.E.; Teacher`s Questionnaire, C. Keith Conners) en su forma abreviada, realizando evaluaciones en periodos pre y post intervención para evaluar los cambios en la variable estudiada, tratando de incidir en el control de la hiperactividad se diseñó y aplico una propuesta de ejercicios basados en la natación direccionados a influenciar en la inquietud motora, la facilidad de distracción y control de atención y movimiento. Los resultados post intervención permitieron evidenciar diferencias en las medias grupales por género y en su totalidad, los cual a través de la aplicación del paquete estadístico SPSS con un análisis general de significación estadística entre los periodos de investigación, aplicando la prueba T-Student para muestras relacionadas con distribución normal, se determinó un valor de P ≤ 0,05 concluyendo de esta manera que los ejercicios basados en la natación inciden en el control de la hiperactividad en escolares.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/31227
Appears in Collections:Carrera Cultura Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
1803306354 Romero Quisimalín Walter Leonardo (1).pdf1,14 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.