Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30785
Title: El diseño pensado como arte: Análisis de trajes de pasarela
Authors: Betancourt Chávez, Diego Gustavo
López Mayorga, Adriana Lissette
Keywords: ALTA COSTURA
TRAJES DE PASARELA
DISEÑO EXCLUSIVO
Issue Date: 2020
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Diseño y Arquitectura. Carrera de Diseño de Modas.
Abstract: The world is full of mass production, which generates commercial and disposable goods. Instead, there are Haute Couture brands that attempt to overcome that kind of production, but they are fading away due to the demand and low costs. High fashion houses, are trying to keep the spirit of what truly “Fashion Design” means. At the beginning, being a tailor was all you needed to make garments; dressmaking only belonged to those who knew how to sew, but in the Twentieth Century, that changed, and it now belongs to specialists that take care of the exclusive, unique and creativity of a piece of clothing. A problem appears, because in the educational system, nowadays, they do not teach Fashion Design in a creative way, but in a profitable way instead. This research project mainly studies bizarre runway looks, which are a proof that art exists within design. These two disciplines are in dispute, because they apparently chase different objectives. Anyway, Haute Couture garments show themselves as a space of dialogue between inspiration and lucrative. The charm that cloths from Fashion Weeks worldwide, especially from Haute Couture lines, developed a platform, in which fashion and design complement each other. This platform emerges in Ecuador with a magazine, where important information is displayed in a conclusive way, deeply analyzed and presenting photographs of eight looks that expresses important characteristics which are the foundation of the whole investigation project. Finally, the launch of the magazine entitled: “Design understood as Art”, changes the perspective of Ecuadorian design members that are involved in a lucrative world, in this way they might be able to stop the supremacy of foreign brands in the country.
Description: Actualmente el mundo se encuentra sumergido en la producción masificada, que realiza bienes comerciales y desechables. Por otro lado, en un intento por hacerle frente a esta nueva forma de producción, existen casas de alta costura que agonizan. Estas últimas, tratan de mantener vivo el espíritu de lo que realmente significó el Diseño de Modas en un inicio, donde su creador dejaba de ser un sastre y se convertía en un artista. En el siglo XX se arrebató la confección de trajes a quienes simplemente sabían coser, para pasarlo a manos especializadas que cuidaban lo exclusivo, lo único y sobre todo lo creativo, de una prenda de vestir. Surge una problemática evidente a lo largo de la investigación, pues dentro del sistema educativo actual, no se procura enseñar un diseño de modas creativo, sino uno comercial. El presente estudio centra su atención en aquellos trajes de pasarela excéntricos, que son prueba concluyente de que el arte está presente en el diseño. Estas dos disciplinas entran en conflicto, puesto que teóricamente no persiguen un mismo objetivo. Pero son los trajes de alta costura el espacio de diálogo entre lo creativo y comercial. El encanto que brindan los atuendos de las semanas de la moda alrededor del mundo, especialmente de la gama de la alta costura, permiten abrir una plataforma de convergencia, en donde diseño y arte se complementan. Dicha plataforma empieza en el Ecuador con una revista, donde se plasma toda la información recopilada mediante fichas de autopsia de producto, entrevistas a diseñadores importantes del medio y sobre todo se presentan las fotografías de los ocho atuendos analizados, que fundamentan todo el proyecto investigativo. Finalmente, la difusión de la revista: “El diseño pensado como arte”, permite cambiar la perspectiva de los actores del diseño ecuatoriano quienes al salirse de lo lucrativo, podrán mitigar de a poco la supremacía de marcas extranjeras dentro del país.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30785
Appears in Collections:Diseño de modas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
López Adriana.pdf2,97 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.