Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30667
Title: La Educomunicación y el proceso de enseñanza aprendizaje en la Unidad "Hispano América" de la Ciudad de Ambato
Authors: Naranjo Gamboa, Byron Orlando
Lema Yungán, Juan Israel
Keywords: EDUCOMUNICACIÓN
COMUNICACIÓN
EDUCACIÓN
PROCESO DE ENSEÑANZA
Issue Date: Jan-2020
Publisher: Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Comunicación Social
Abstract: Educational Units require transforming traditionalist concepts of teaching, understanding the importance of the student being the main individual in the teaching-learning process. Educommunication as a tool of education attends to this, so that the student, together with the teacher as only a mediator, begins to generate their own knowledge, as it aims at the formation of a critical thought, capable of producing their own modes of knowledge to be applied Therefore, this research work seeks to work with these aspects: education, communication, and the teaching-learning process generated by the students themselves, and that this knowledge is useful not only in the institutional sphere, but throughout Their lives can be applied. The present work was elaborated under the critical-propositive paradigm and it has been determined “Educommunication and the incidence in the teaching-learning process in the “Hispanic America” Educational Unit of the city of Ambato.” Therefore, surveys were applied to the students, which showed the gap in knowledge regarding educommunication, failures that affect and do not allow the correct pedagogical progress. Based on the results obtained, an educommunicative strategy was proposed where the student is the main producer and executor of knowledge, it is they who will elaborate with the tools that are given to them, communicative products focused on themselves.
Description: Las Unidades Educativas requieren transformar conceptos tradicionalistas de enseñanza, entender la importancia de que el estudiante sea el principal individuo en el proceso de enseñanza aprendizaje. La educomunicación como herramienta de la educación atiende a esto, a que el estudiante, junto al profesor como tan solo un mediador, empiece a generar su propio conocimiento, pues apunta a la formación de un pensamiento crítico, capaz de producir sus propios modos de conocimiento para ser aplicado. Por ello el presente trabajo de investigación busca trabajar con estos aspectos: la educación, la comunicación, y el proceso de enseñanza aprendizaje generado por los mismos estudiantes, y que este conocimiento sea útil no solo en el ámbito institucional, sino que a lo largo de sus vidas pueda ser aplicado. El presente trabajo fue elaborado bajo el paradigma critico – propositivo y se ha determinado “La educomunicación y la incidencia en el proceso de enseñanza aprendizaje en la Unidad Educativa “Hispano América” de la ciudad de Ambato.” por lo que se aplicó encuestas a los alumnos, lo que dejó ver el vacío existente en los conocimientos respecto a la educomunicación, fallas que afectan y que no permiten el correcto avance pedagógico. En base a los resultados obtenidos se planteó una estrategia educomunicativa donde el estudiante es el principal productor y ejecutor del conocimiento, son ellos quienes elaborarán con las herramientas que se les dé, productos comunicativos enfocados hacia sí mismos.
URI: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/30667
Appears in Collections:Comunicación Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FJCS-CS-576.pdf1,51 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.