Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29133
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.advisorDT - Morales Carrasco, Lilian Victoria-
dc.contributor.authorNúñez Fiallos, María Fernanda-
dc.date.accessioned2019-01-10T19:55:10Z-
dc.date.available2019-01-10T19:55:10Z-
dc.date.issued2019-01-
dc.identifier.urihttp://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29133-
dc.descriptionThe present research work focuses on analyzing the relationship between the market structure and the financial behavior of the superfood producing companies based on Andean quinoa from Ecuador, for being a sector that has ample potential to reach international markets. In order to establish the structure of the market, the degree of concentration of the companies producing superfoods based on quinoa was measured, applying the Herfindahl Hirschman Index. On the other hand, to know the financial behavior, we resorted to the analysis of the financial indicators of liquidity, solvency, activity and profitability of the companies dedicated to this activity during the 2011-2017 period. Finally, correlation and regression analyzes were performed for the hypotheses. The main results show that it is a market of imperfect competition, specifically a duopoly, where there is a high concentration, while in the financial aspect, it is observed that these companies have chosen to increase their indebtedness as part of their growth strategy. The statistical analysis presents an inverse relationship between liquidity and concentration, since when liquidity decreases the concentration increases, in addition a significant relationship was found between the solvency indicators, which affirms the intention to expand through the acquisition of assets fixed to improve the infrastructure. Finally, an application guide is proposed for the creation of associations dedicated to the production of superfoods based on Andean quinoa in Ecuador, focused on the Popular and Solidarity Economy. This guide, which is a concrete tool, summarized and easy to understand, aims to motivate the population to venture into the business world, but above all to the vulnerable population of the Andean highlands who have dedicated themselves to the cultivation of quinoa, allowing them to improve their income and therefore their quality of life.es_ES
dc.description.abstractEl presente trabajo de investigación se ha enfocado en analizar la relación de la estructura de mercado con el comportamiento financiero de las empresas productoras de superfoods a base de quinua andina del Ecuador, por ser un sector que presenta amplio potencial de llegar a mercados internacionales. Para poder establecer la estructura de mercado se procedió a medir el grado de concentración de las empresas productoras de superfoods a base de quinua, aplicando el Índice Herfindahl Hirschman. Por otro lado, para conocer el comportamiento financiero se recurrió al análisis de los indicadores financieros de liquidez, solvencia, actividad y rentabilidad de las empresas dedicadas a esta actividad durante el periodo 2011-2017. Finalmente se realizó análisis de correlación y regresión para comprobar las hipótesis planteadas. Los principales resultados evidencian que se trata de un mercado de competencia imperfecta, específicamente un duopolio, en donde existe alta concentración, mientras que en el aspecto financiero, se observa que estas empresas han optado por incrementar el endeudamiento como parte de su estrategia de crecimiento. El análisis estadístico presenta una relación inversa entre la liquidez y la concentración puesto que cuando la liquidez disminuye la concentración aumenta, además se encontró una relación significativa entre indicadores de solvencia, lo que afirma la intención de expandirse mediante la adquisición de activos fijos para mejorar la infraestructura. Finalmente se propone una guía de aplicación para la creación de asociaciones dedicadas a la producción de superfoods a base de quinua andina en el Ecuador, enfocadas en la Economía Popular y Solidaria. Siendo esta guía una herramienta concreta, resumida y de fácil entendimiento tiene como objetivo motivar a la población a incursionar en el ámbito empresarial, pero sobre todo a la población vulnerable de la sierra andina que se ha dedicado al cultivo de la quinua, lo que permite mejorar sus ingresos y por ende su calidad de vida.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Técnica de Ambato. Facultad de Contabilidad y Auditoría. Dirección de Posgradoes_ES
dc.rightsopenAccesses_ES
dc.subjectMERCADOes_ES
dc.subjectPRODUCCIÓNes_ES
dc.subjectQUINUAes_ES
dc.subjectSUPERFOODSes_ES
dc.titleLa estructura de mercado y el comportamiento financiero de las empresas productoras de superfoods a base de quinua andina en el Ecuadores_ES
dc.typemasterThesises_ES
Appears in Collections:Dirección Financiera de Empresas

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.