Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25145
Title: La comunicación interna para el mejoramiento de la productividad de Industrias Catedral S. A. de la ciudad de Ambato
Authors: Santamaría Freire, Edwin Javier
Cruz Moreira, Germania Katherine
Keywords: COMUNICACIÓN INTERNA
PRODUCTIVIDAD
INVESTIGACIÓN
INDUSTRIAS CATEDRAL
Issue Date: Mar-2017
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Carrera Organización de Empresas
Abstract: Industrias Catedral S.A is a company dedicated to the production and marketing of candles, noodles, Flour; Which began in 1955 and has become an ambitious tradition, its products are known throughout Ecuador; Is led by Mr. Javier Buenaño as Manager; Who day after day works tirelessly with his team to provide a product with the best quality and service to its distinguished clients. For this reason, this work focused on diagnosing the current situation of internal communication that affects productivity and suggests enhancing the existing media within the actions planned, directed and focused on transmitting the vision and organizational mission to ensure a better job performance And consequently the increase of productivity. Field research was used by means of surveys applied to administrative and operational personnel, verification of hypotheses through chi square and Spearman Correlation, which yielded results between -1.00 to +1, 00 that determined the existence of a positive correlation marked by the independent internal communication variable on the dependent variable productivity. The conclusions indicate that the internal communication in Industrias Catedral S. A, is done through face-to-face talk, thus demonstrating the informality and the generation of rumors that affect productivity. For this reason, it is proposed to use formal means of internal communication to keep the employees of Industrias Catedral S. A. informed of the decisions that are made in order to reduce uncertainty and to avoid, as far as possible, misinformation.
Description: Industrias Catedral S.A es una empresa dedicada a la producción y comercialización de velas, fideos, Harina; la cual nace desde el año 1955 y se ha convertido en una tradición ambateña, sus productos son conocidos en todo el Ecuador; está liderada por el Ing. Javier Buenaño como Gerente; quien día ha día trabaja incansablemente junto a su equipo de trabajo, para brindar un producto con la mejor calidad y servicio a sus distinguidos clientes. Por esta razón este trabajo se enfocó en diagnosticar la situación actual de la comunicación interna que afecta la productividad y sugiere potenciar los medios de informativos existentes dentro de las acciones planificadas, dirigidas y enfocadas a transmitir la visión y misión organizacional que garantice un mejor desempeño laboral y consecuente el incremento de la productividad. Se utilizó la investigación de campo por medio de encuestas aplicadas al personal administrativo y operativo, se procedió a la verificación de hipótesis a través del chi cuadrado y de la Correlación de Spearman, que dio como resultados valores entre -1,00 a +1,00 que determinó la existencia de una correlación positiva marcada por la variable independiente comunicación interna sobre la variable dependiente productividad. Las conclusiones señalan que la comunicación interna en Industrias Catedral S. A, se realiza mediante la plática cara a cara, demostrando así la informalidad y la generación de rumores que tanto afecta la productividad. Por ello, se propone utilizar medios formales de comunicación interna para mantener informados a los colaboradores de Industrias Catedral S. A. de las decisiones que se tomen a fin de disminuir la incertidumbre y evitar en lo posible la desinformación.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/25145
Appears in Collections:Marketing y Gestión de Negocios

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
336 o.e..pdf1,9 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.