Please use this identifier to cite or link to this item:
https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/23125
Title: | Los estilos educativos parentales en los roles de género de niñas y niños en la Parroquia Cunchibamba del Cantón Ambato, Provincia de Tungurahua |
Authors: | Naranjo Ruiz, Viviana Fidencia Lescano Jácome, Sonnia Margoth |
Keywords: | ESTILOS EDUCATIVOS PARENTALES ROLES DE GÉNERO SOCIALIZACIÓN FAMILIA CULTURAS CREENCIAS |
Issue Date: | May-2016 |
Publisher: | Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales , Maestría en Trabajo Social familiar |
Abstract: | Familiar life in Cunchibamba is presente as a reflection of ecuadorian, provincial and cantonal context. Mother is the person to whom the formulation of rules of conduct and discipline of children is delegated; who establish norms, values, behaviors, habits, customs associated with being and acting that society expects of every human group. Assumes liability using methods and fast and effective strategies to the oversight role of the father and the urgency of responding to social models imposed, punishes and inhibits dialogue. In this context, women and men show little taste for the exercise of roles associated with their nature, the two human groups exposed their interest in working; In contrast, domestic tasks remain unrecognized, are evident as learn work like any other. |
Description: | La convivencia familiar en la parroquia Cunchibamba, se presenta como reflejo del contexto ecuatoriano, provincial y cantonal, la madre es la persona a quien se delega la formulación de reglas de convivencia y la disciplina de niñas y niños; es la persona que reproduce normas, valores, conductas, hábitos, costumbres asociados al ser y actuar que la sociedad espera de cada grupo humano. Responsabilidad que la asume utilizando métodos y estrategias ―rápidas y efectivas‖, ante el rol fiscalizador del padre y la urgencia de responder a los modelos sociales impone, castiga, inhibe el diálogo. En este contexto, mujeres y hombres demuestran poco o ningún gusto por el ejercicio de roles asociados a su biología, los dos grupos humanos exponen su interés por trabajar; en contraste, las tareas domésticas que permanecen sin reconocimiento, se evidencian como labores que se aprenden como cualquier otra. |
URI: | http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/23125 |
Appears in Collections: | Maestría en Trabajo Social Familiar |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
FJCS-POSG-076.pdf | 3,55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.