Unidad de Posgrados FCA
Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/887
Browse
Item La comunicación interna y su vinculación con la eficiencia laboral del personal de consulta externa del Hospital General Docente Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2017) Sánchez Carvajal, Iveth Katerine; Abril Freire, María CristinaInternal communication is one of the organizational aspects currently considered as a strategic tool capable of positively influencing the proper functioning and business articulation to offer a quality service. The overall objective of this study is to determine the link between internal communication and the work efficiency of the External Consultation staff of Hospital General Docente Ambato; Using the field research modality through the technique of the survey through the Psychosocial Factors Test composed of 30 questions grouped in 4 dimensions to measure the level of internal communication and work efficiency of the 96 people who work in the Area of External Query, these results were transferred to the status sheet of each of the dimensions. The independent internal communication variable was associated with dimension 2: training, information and communication; While the dependent variable was associated with dimension 3: time management. The results allow us to conclude that the factors that affect internal communication in the External Consultation Staff of the Hospital General Docente Ambato are the poor use of means of communication, ignorance of job profiles according to hierarchical levels, uncontrolled flows of informal communication and poor internal communication Of institutional planning, which blocks labor efficiency. The level of work efficiency is inadequate due to the inability of the employee to exercise autonomy over the pace of work since they cannot take breaks in their work place by the continuous and permanent process of customer service that often exceeds the working day And overtime is not recognized economically, generating stressful work environments that affect group and individual performance. Therefore, it is proposed the implementation of internal communication strategies based on endomarketing to raise the work efficiency of the External Consultation Staff of the Hospital General Docente Ambato with the purpose of supporting the achievement of institutional goals.Item Estrés laboral y estrategias de afrontamiento en las áreas productivas de laboratorio Neo Farmáco Cía. Ltda.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gerencia de Institución de Salud., 2017) Aynaguano Aynaguano, Martha Paulina; Abril Freire, María CristinaWork stress is defined as a manifestation of the organism to situations where there is an imbalance between the labor demand and the resources of the collaborator to face it; causing a state of physical and mental exhaustion; this situation poses a serious threat to the health and well-being of the employee. The population under study was formed by 57 employees of the Ambato production plant who during an interview show exhaustion, discouragement and pessimism. For the analysis, four principles have been taken as instruments: World Health Organization Workload Questionnaire, Burnout Test, Coping Strategies Inventory and Stress Coping Questionnaire (CAE53) The objective of the research is focused on determining the effect of Coping Strategies on the levels of Labor Stress in the productive areas of Laboratorio Neo Fármaco Cía. Ltda., Carrying out an exploratory and descriptive research, under a mixed approach that allows to show the behavior of the variables, deepening theories and criteria of the subject through the collection of documentary type information of several authors.Item La gestión del talento humano como estrategia organizacional en el sector curtiembre de la provincia de Tungurahua(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Administración de Empresas, 2021-06) Cepeda Rivera, Diego Rafael; Abril Freire, María CristinaLa presente investigación aborda “La gestión del talento humano como estrategia organizacional en el sector curtiembre de la provincia de Tungurahua”, donde el objetivo principal fue proponer un modelo de gestión de talento humano como estrategia organizacional en las empresas del sector curtiembre de la provincia de Tungurahua. Esta investigación fue desarrollada a partir de un enfoque cuantitativo y cualitativo, método científico, diseño no experimental debido a que no se manipularon las variables. El tipo de investigación fue de campo puesto que se recolecto información en la empresa asignada. La información recolectada se dio directamente con los colaboradores del área administrativa y de producción de Curtiduría Tungurahua S.A. mediante una encuesta estructurada por componentes que permiten medir la gestión del talento humano tales como: organizar (capacidad que se genera para atraer y contratar talento), desarrollar (actividades encaminadas a los objetivos), retener (retener al top talent y generar un ambiente de trabajo), recompensar (motivación para el personal), integrar (planificación estratégica) y auditar (Evaluar desempeño), se procedió a la aplicación de 75 encuestas a los colaboradores del área administrativa y producción de la empresa. El método aplicado en la investigación permitió conocer mediante medidas de tendencia central, matriz de carga factorial, prueba de Kolmogorov.Smirnov, verificando la normalidad de los componentes y finalmente las pruebas de comparación simple y múltiple (Vera & Blanco, 2019). De los resultados obtenidos a través de la evaluación de los componentes mediante análisis estadístico permitió evidenciar la relación y significancia del componente auditar, mismo que permitió proponer un modelo de gestión del talento humano, en base a la evaluación de desempeño; a partir de medición de indicadores y posterior a ello a respectiva toma de acciones de mejora. El modelo integró una encuesta que debe aplicarse a cada colaborador y que debe ser medida a través de un intervalo de lógico difuso. Dicho intervalo permite evaluar el nivel de desempeño en que se encuentran los colaborares.Item La gestión del talento humano y la calidad del servicio en cooperativas del segmento 1 de la provincia de Chimborazo(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Administración de Empresas, 2021-02) Mullo Pomaquero, Jenny; Abril Freire, María CristinaLa presente investigación trata sobre: “La gestión del talento humano y la calidad del servicio en cooperativas del segmento 1 de la provincia de Chimborazo.”, cuyo objetivo principal fue determinar la relación que existe entre la gestión del talento humano y la calidad del servicio en la Cooperativa de Ahorro y Crédito Fernando Daquilema Ltda. Esta investigación fue desarrollada a partir de un paradigma positivista o cuantitativo, método científico, diseño no experimental por cuanto no se manipulan deliberadamente las variables. El tipo de investigación es de campo porque se recolectó la información en el lugar de los hechos. El nivel de investigación es explicativo, porque determina la relación entre las variables, con sugerencias para mejorar la atención al cliente, en la Cooperativa de Ahorro y Crédito Fernando Daquilema Ltda. Se recolectó la información por medio de instrumentos estructurados como la encuesta al personal de la institución, que se relaciona directamente con el cliente y se procedió a la aplicación de 244 cuestionarios a los clientes de la Cooperativa de ahorro y crédito “Fernando Daquilema” Ltda. El método aplicado en esta investigación es el modelo SERVQUAL, se aplicó este modelo con la finalidad de medir la calidad de los servicios otorgados por este sector en sus respectivas instituciones financieras. (Escobedo, Luque, Rios, & Tapia, 2019). Los resultados alcanzados a través del análisis estadístico permitieron concluir la existencia de un impacto significativo de cada una de las dimensiones contenidas en el modelo, en el resultado de la calidad de servicio.Item Las prácticas de alto rendimiento y el nivel de satisfacción del personal operativo de la Dirección de Vinculación con la sociedad de la Universidad Técnica de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión del Talento Humano., 2017) Navarrete Fonseca, Mario Fernando; Abril Freire, María CristinaThe Directorate of Linkage to Society (DIVISO) of the Technical University of Ambato is located in the campus of Huachi Chico, the problem of study was the poor use of Practices of High Performance framed by the traditional management without innovation in the positions of Work, the investigation allowed to determine the impact of the use of the High Performance Practices in the level of satisfaction of the operative personnel. The methodology used is detailed below: the approach was quantitative because statistical models were used to test hypotheses, the research modalities were emphasized in the bibliographical and field with levels of correlational and explanatory research, the population was 49 collaborators. The results obtained when checking the hypotheses of study allowed to know the correlation that existed between the two variables, so that the calculated values R (Pearson's ratio coefficient) were: 0.286 in the relation between Justice [1] - Quality of working life [1], 0,502 Talent Management [1] - Labor Security [2] and 0.483 of Communication [1] - Quality of working life [1], We denote a positive correlation between the factors of both the independent variable and dependent variable. Therefore, it was considered Developing the Integral Plan of Human Talent.Item El síndrome de Burnout y la carga laboral en los servidores públicos de Atención Ciudadana(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión del Talento Humano., 2018) Carrillo Ruiz, Méntor Sebastián; Abril Freire, María CristinaNowadays, the Human Talent Area has as its principal aim the wellness of clients through management techniques such as the design and implementation of positions and work structures which allow personal and professional development, reducing wear levels and organizational absenteeism. Currently, Burnout Syndrome, also known as professional wear, is the mental, emotional and physical imbalance suffered by the employees of an organization in their workplace. There are many triggers of this syndrome. One of them is the workload, understood as the sum of forces that collaborators assume during the work day. For this reason, the main objective of this research is to find out the relationship that exists between the workload and the Burnout Syndrome. An exploratory-type research was carried out, taking as a total population of 110 employees of the citizen service of the “Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Ambato” So, a survey which allowed the measurement of various factors such as: work organization, physical exhaustion, mental wear and psychosocial factor was designed to determine the workload level. In addition, the MBI Test (Maslach Burn Inventory) questionnaire was used, which allows measuring the levels of professional wear in its three dimensions: emotional exhaustion, depersonalization and personal fulfillment. Once the information obtained was processed, interpreted and analyzed, a statistical regression model was used, where the hypothesis "The workload affects the establishment of the Burnout Syndrome in public employees of citizen attention of the GADMA", was accepted with an R (square of 0.5331). Then, four organizational and personal measures are proposed to counter the spread of the syndrome and to provide a better working life for employees, making the “Gobierno Autónomo Descentralizado Municipal de Ambato” a better place to work.