Ciencias Humanas y de la Educación

Permanent URI for this communityhttp://repositorio.uta.edu.ec/handle/123456789/408

Browse

Search Results

Now showing 1 - 2 of 2
  • Item
    Rutinas básicas diarias en el cumplimiento de instrucciones sencillas en niños de 4 a 5 años
    (Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial, 2025-06-24) Gaibor Rubio Mónica Cristina; San Lucas Solórzano Carolina Elizabeth; Universidad Técnica de Ambato-Facultad de Ciencias Humanas y de la educación -Carrera de Educación Inicial
    Daily basic routines are understood as a sequence of activities that are repeated consistently and in an organized manner, facilitating in children’s development of habits and the ability to follow simple instructions. This research was focused on analyzing how daily routines contribute to the fulfillment of simple instruction in children aged 4 to 5 years. The central issue that motivated this study lies in the difficulties observed among children in following instruction, which is closely related to their autonomy and performance within the educational environment. The theoretical framework of this study is based on the contributions of key authors such as Vygotsky and Ausubel, whose theories emphasize the importance of routines and repetition in learning processes. On the other hand, methodologically, this research used a quantitative method and a non-experimental design. Data was collected through a survey, and the results were analyzed using Cronbach’s Alpha, obtaining a reliability coefficient of 0,0849. The results showed that, in the school “La Merced”, a portion of the children evaluated demonstrated a good understanding in following simple instructions; however, a significant number of children still require support and specific strategies to strengthen this skill. In response to these findings, a set of strategies was proposed to reinforce the fulfillment of simple instructions during daily routines. Furthermore, the study shows that it is important to keep researching this topic, as it opens opportunities for future studies and bring knowledge to Early Childhood Educations.
  • Item
    Los juegos cooperativos en el cumplimiento de instrucciones sencillas en niños de 3 a 4 años
    (Carrera de Educación Inicial, 2024-07-01) Ronquillo Quinapanta, Yajaira Anabel; Estupiñán Guamaní, Milena Aracely
    La presente investigación con la temática” Los juegos cooperativos en el cumplimiento de instrucciones sencillas en niños de 3 a 4 años” fue ejecutada con la participación de niños de 3 a 4 años de Educación Inicial de la Unidad Educativa Rumiñahui, donde el objetivo principal fue indagar la incidencia que posee los juegos cooperativos en la ejecución de instrucciones sencillas. La metodología utilizada fue paradigma critico propositivo que su estudio se relaciona con los hechos y acontecimientos importantes de las actividades educativas correspondientes al área de Educación Inicial con un enfoque cualitativo de tipo bibliográfico, a la vez la modalidad emitida fue de campo descriptivo. La técnica utilizada fue la observación y el instrumento fue una ficha de observación con 8 ítems avalada por expertos, también se utilizó la técnica de la entrevista con un instrumento guion de entrevista, de igual forma con 15 preguntas abiertas direccionadas a docentes de Educación Inicial. Los resultados emitidos determinaron que la aplicación de juegos cooperativos para el cumplimiento de instrucciones sencillas en la muestra de estudio pudo activar su atención y trabajar grupalmente para cumplir con las consignas asignadas, también cabe manifestar que este tipo de actividades motiva más al niño para resolver problemas que son comunes dentro de la Unidad y fuera de ella.