Gestión Empresarial basada en Métodos Cuantitativos
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Item La alta gerencia y la gestión del riesgo empresarial en el sector de las empresas que importan químicos para la industria de la construcción y automotriz(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2018) Gamboa Taguada, María Cristina; Jara Vásquez, Ernesto AlfredoEl presente trabajo de investigación cuyo tema es: “La alta gerencia y la gestión del riesgo empresarial en el sector de las empresas que importan químicos para la industria de la construcción y automotriz” tiene por objeto el análisis del riesgo de las empresas que importan químicos para la industria de la construcción y automotriz para la ciudad de Ambato, la cual esta entorno a la aplicación de técnicas de alta gerencia y el riesgo empresarial que se genera del desconocimiento de la aplicación de estrategias de alta gerencia existentes en las Ciencias Administrativas causando la deficiencia en la acción gerencial y que provoca el aumento de riesgo financiero capaz de desencadenar el cierre de la empresa. Además es importante recalcar la capacitación de los gerentes que les permite conocer las estrategias para mitigar el riesgo en el sector empresarial y no crear vulnerabilidad ante los riesgos del mercado. Para el presente estudio se considera los elementos de la alta gerencia los cuales son: Gobierno y organización, Estrategias frente al Riesgo, Decisiones y procesos, Evaluación, seguimiento y reporting, Infraestructura, con los que se analizará los diferentes tipos de riesgo que pueden generar inseguridad en las empresas y causar una pérdida económica. También se considerará la correlación de Sperman con la cual se pretende demostrar la influencia entre los tipos y elementos de la alta gerencia sobre la gestión del riesgo y de igual forma se utilizará la técnica de escalamiento multidimensional para conocer las variables de estudio con el objeto de encontrar la relación entre los tipos de riesgo y los elementos de la gestión de alta gerencia. Finamente se desarrollará estrategias de alta gerencia a partir de los riesgos más críticos con el objeto de generar ventajas competitivas en el sector de las empresas que se analizarán.Item Análisis de Impacto del Incremento del 2% del Impuesto al Valor Agregado en el Sector de Prendas de Cuero de la Dirección Zonal 3(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos., 2018) Becerra Rodríguez, Daniel Fernando; Gamboa Salinas, Jenny MargothThe present investigation took as starting point the generation and application of a fiscal measure, with the objective of generating greater income for the recovery of those affected by the 2016 earthquake. The modification of the percentage of the Value Added Tax from 12 percent to 14 percent was very questioned by different sectors and economic analysts, since being a regressive tax it was argued that the application of this action by the executive would be counterproductive and would generate the rest of the productive and consumer sectors at the country level were affected. Based on these statements was born the need to execute an analysis using quantitative tools in order to verify if these statements were unfounded or based on real projections. For which reference was made to the sector "Manufacture of leather garments or regenerated leather, outer clothing", which is representative in the Dirección Zonal 3, which is made up of the provinces of Tungurahua, Cotopaxi, Pastaza and Chimborazo, since these provinces of the “Región Sierra” are recognized for the production of leather and footwear. In the framework of this study, the hypothesis was raised "The increase of two percentage points of VAT, generated a negative effect on aspects related to sales and total exports in companies related to the leather goods production sector." In order to demonstrate the hypothesis raised, the information of form 104 / 104A of the Servicio de Rentas Internas was taken as a reference, and the values of paid and declared taxes were analyzed, together with national and international sales and purchases, and with analysis of correlation of variables and the tool of prediction based on time series, it was possible to verify that the application of the economic measure implemented nationally for the period of one year from June 2016 to May 2017, did not affect the sector according to the predictions of sales flows and taxes. This conclusion is generated based on the comparison of the projections executed through the statistical prediction tool and the real data reported to the Servicio de Rentas Internas through its forms assigned for this purpose. The average variation of the real data of 16.96 percent over the predictions under normal conditions in the Dirección Zonal 3. This analysis was executed for the same sector but with data at the National level and the behavior remains but with a rate of 5.07 percent variation.Item Análisis multivariante con indicadores de competitividad para el sector carrocero(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2018) Gaibor Vaca, Edith Alexandra; Valencia Nuñez, Edison RobertoCompetitiveness is one of the aspects currently facing entrepreneurs around the world as a challenge. With this, it is necessary that there are measurements at these levels of competitiveness. The world of business and its increasingly globalized behavior, forces every entrepreneur to stay updated and in continuous improvement regarding all aspects of an organization. The present investigative work studies the measurement of the level of competitiveness that a company presents. The measurement of competitiveness is usually done at the macro or country level. However, the business sector is the one who most needs to know the position it has against others in the same sector. Thus, it becomes necessary to have a simple way to measure business competitiveness, optimizing time and providing timely information. Within a company there are several departments or managements, and determining competitiveness can be seen as a difficult task to achieve, due to the large number of local indicators per management area, as well XXI as the costs and time needed to carry it out. For this reason, the research work uses quantitative multivariate techniques that simplify the information without losing sight or excluding any important aspect. In the present research work, a Multivariate Analysis of Business Competitiveness Indicators is shown to simplify them in a single formula that covers this measurement in a simple way and allows reaching all business areas. The statistical method of Analysis of Main Components is used, which reduces the dimension of these indicators, condensing it into one or more components that group the variables with common characteristics that redo information. This statistical method was developed under the methodology of data reduction through the statistical program SPSS, which provides both tables and graphs for easy understanding. As a final part, a summary indicator is developed that allows business managers to adapt their data by indicating that it condenses the information without losing relevant information. This technique optimizes resources, especially time which is one of the most valuable resources for every entrepreneur. In conclusion, a formula for measuring business competitiveness of simple application is presented.Item Aumento de la productividad de líneas de confección textil a través de la reducción de desperdicio.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2017) Yépez Moreira, Rolando Ismael; Santamaría Díaz, Edwin CesarIn the present work of Investigation shows the increase of the productivity through the reduction of the main waste identified in the textile production of the company under study, such as: inventory, the overproduction of garments, the transport of product in process not necessary, the units with faults that do not meet the quality requirements specified by the client, the units reprocessed to meet the quality requirements and the waiting time or downtime, which increase the cost and are presumed to affect to productivity. In the study process, the industrial process simulation software "Flexsim" was used as the main tool to quantitatively determine the levels of production, productivity and waste, in two simulation scenarios: the Simulation Scenario No. 1, which reflects the state initial of the productive process and the Simulation Scenario No. 2 that corresponds to the final or ideal state of the productive process after the improvements implemented. Prior to the improvement of productivity measured in dollars invested on dollars earned, statistical verification of the significant influence of the set of independent variables considered as waste on the dependent variable was made: productivity, being positive for the object of study and giving rise to a clear opportunity for improvement. Several methods and tools were adopted for the implementation of productivity improvement, among them: improvement of product quality, cause-effect analysis, preventive maintenance, quality 5's, basic improvement of plant distribution and rolling of production lines, In addition, as a management tool based on quantitative data, a mathematical model of multiple linear regression was proposed, to predict the productivity of the textile production line, based on the most significant waste. In short, the reduction of waste in the textile production of the company under study, contribute to the improvement of its productivity, thus generating a viable option for the company, of continuous improvement of its profitability and competitiveness.Item El bono de desarrollo humano en el estilo de vida de las personas vulnerables en el sector rural(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2019) Tutín Navas, Claudio Homero; Moreno Gavilanes, Kléver ArmandoLa presente investigación se analiza el estilo de la vida de las personas que perciben el Bono de Desarrollo Humano en el sector rural de la Provincia de Cotopaxi, en el desarrollo del proyecto es necesario la recolección de información para verificar e identificar la incidencia de las personas beneficiarias con técnicas e instrumentos que permitan identificar la población para el análisis de resultados. Esta investigación tiene un nivel de estudio descriptivo porque se describe la realidad situacional de los beneficiarios y está enfocado a mejorar el estilo de vida y buscar un aporte en el desarrollo socioeconómico de los beneficiados. El nivel de estudio es de carácter descriptivo cualitativo y cuantitativo y tiene por objeto determinar si las transferencias monetarias entregadas por parte del Estado a las familias vulnerables han sido invertidas para mejorar el estilo de vida en cada uno de sus hogares y comprobar si han cumplido los objetivos del Programa Social de esta manera determinar las familias que no han mejorado su calidad de vida o siguen en las condiciones de antes.Item Cadena de Suministro como herramienta estratégica en la satisfacción de los pacientes en el Distrito 18D01 Salud(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2019) Pazmiño Guerra, Cristina Paola; Chávez Yépez, Howard FabiánEl objeto de la investigación sobre la Cadena de Suministro como herramienta estratégica en la satisfacción de los pacientes en el Distrito 18D01 Salud, es dar a conocer las diferentes herramientas que se puedan utilizar para que los pacientes pueda tener una mayor seguridad y sobre todo una buena salud, de esta forma los trabajadores del Distrito tendrán conocimiento sobre la importancia de tener las herramientas suficientes para brindar una mejor satisfacción a los pacientes durante sus jornadas laborales, y así contribuir a conseguir los objetivos institucionales. La metodología utilizada fue la aproximación al problema por medio de los tipos exploratorio, descriptivo y correlacional, la recopilación de la información se hizo utilizando la investigación de campo; mientras que la sustentación teórica-científica se lo fundamento mediante la investigación bibliográfica-documental, se operacionalizó las variables, y se determinaron las técnicas e instrumentos de recopilación de la información, la cual fue aplicada, y de ella se analizaron e interpretaron los resultados, se llego a las conclusiones y recomendaciones, y finalmente se vio la necesidad de diseñar una cadena de suministro como herramienta estratégica en la satisfacción de los pacientes en el Distrito 18D01 Salud.Item La cadena de suministros como función de la eficiencia del Sistema de Manejo de residuos sólidos en el Cantón Pelileo.(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2019) Freire Villegas, Gabriela Judith; Burgos Arcos, Carlos LeonelPor la evaluación a la estructura y funcionalidad de la cadena de suministro del sistema de manejo de residuos sólidos en el cantón Pelileo, se tiene como antecedentes que, la cadena de suministros, siempre, puede aportar con un modelo enfocado en la eficiencia del transporte de residuos sólidos, pues se intenta recolectar en un porcentaje mayor al 80 % de lo que se ha recolectado con el modelo original, así como la optimización de las rutas, pues por la globalización las compañías más eficientes, son las que optimizan la cadena de suministros, disminuyen costos, diferencian la marca y aportan con la sustentabilidad y cuidado del medio ambiente. Si se inclina por un metodo de reciclaje es necesario un procedimiento de recolección diferente. Es importante plantear un modelo de transporte que permita mejorar la cadena de suministros en el Sistema de manejo de residuos sólidos en el cantón, de esta forma se ha podido analizar la problemática y a la vez una acción propositiva para incidir directamente en la solución del problema delimitado con anterioridad. Un incorrecto tratamiento hará que se vean afectadas las cuencas hidrográficas, por los desperdicios que se encuentran a la intemperie, de esta manera, se afecta a los grandes baluartes que tiene el cantón como son dichas cuencas, que en la actualidad se están contaminando por la ineficiente gestión en los residuos sólidos, lo que conlleva a que se replantee la cadena de suministros y se haga un énfasis especial en la recolección. Se puede desarrollar en función de las variables que se han propuesto para el desarrollo de la investigación El diagnóstico permite definir el tipo y cantidad de recipientes que se requieren para la adecuada separación de los residuos, en todas las áreas de la organización. Se debiendo tener un especial cuidado con los recursos no aprovechables, definitivamente.Item La Cadena de Suministros desde una perspectiva de la Teoría de Restricciones en el Sector de Lácteos(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2019) Guevara Conlago, Johana Beatriz; Chávez Yépez, Howard FabiánEl problema nace, cuando el Gerente General de la Empresa Lácteos De Marco’s, expresa que, existe insatisfacción en la actualidad con relación a la demanda, por cuanto hay una estimación entre un 15 a 25 por ciento de los clientes que han expresado su descontento, a razón de ejemplo expuso, que los pedidos que le han llegado son de hasta 10000 quesos semanales, de los cuales solo se han podido cubrir con 7100 unidades, la preocupación se da, cuando indica que para esta producción ha hecho trabajar la maquinaria y el personal a toda su capacidad de producción, inclusive ha desembolsado rubros de horas extras. La Empresa Lácteos De Marco’s se enfoca en el inexistente control de los tiempos de producción, pues la empresa la manejarse en un ámbito poco actualizado casi llegando al punto del empirismo no se ha dado la tarea de establecer un control de tiempos dentro de la dinámica operacional de la producción, por tanto no se puede delimitar tiempos muertos en el ámbito laboral, lo cual genera un deficiente balanceo de línea, esto implica que exista una desigualdad en los tiempos que intervengan en las labores de producción, pero esta realidad también puede delimitar un problema pues los trabajadores sienten que su labor es pormenorizada por tornarse muy monótono. Existe también un desconocimiento de los fundamentos técnicos de la labor operaria de la producción, en este sentido se hace imposible que se desarrolle una verdadera planificación, pues cada operario trabaja acorde su perspectiva de trabajo, sin guiarse por una meta u objetivo en común con quienes comparte su tiempo laboral, lo cual hace que, se desarrolla una ineficaz cadena de suministros, pues no se delimita los procesos, de producción, sus tiempos y cuáles deben ser los tiempos óptimos para poder solventar la necesidad y exigencias de los consumidores.Item La cadena de valor como elemento estratégico en la gestión empresarial en el sector Automotriz(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2018) Freire Ruíz., Alexandra Soledad; Ballesteros López, Leonardo GabrielThe business world and its increasingly globalized growth force businessmen and managers to adapt to an undeniable reality that is currently being experienced as unfair competition, the creation of new laws and market barriers, if they do not take actions, strategies or plan how to face these challenges will disappear from the market. Although there is a myriad of information as analytical tools for decision making, it is vitally important to define the business action plan. The automotive sector has been declining for some years, due to import barriers and high tariffs, which has caused the rise in prices in new vehicles. Meanwhile for the subsector of sales of vehicle responses the outlook is promising as the useful life of used cars is lengthening and therefore the demand for such spare parts is increasing, in addition the entry of new models of vehicles from Asian countries has caused companies to increase their business lines.Item Calidad de Servicio, un Modelo de Gestión competitivo para el sector Farmacéutico(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2018) Bonifaz Orellana, Álvaro Joaquín; Valencia Nuñez, Edison RobertoCompanies that produce service, like those that produce articles; they can also base their decisions on quantitative analysis, statistics that allow inferring in the population and manage their qualitative variables. The Ecuadorian pharmaceutical sector, like many, has been immersed in a conglomeration, where it is easy to deduce that integral quality is the letter of permanence and future in the market. The long-running franchise Farmacias Cruz Azul has been eclipsed in recent years, by the freshness of Farmacias Económicas in Ambato; so the present study allowed to analyze the causes and especially to develop a qualitative-quantitative model based on consumer preferences. Base for emulation at the national level and application in more service companies. Integral quality in a service company takes into account important details such as Tangibility: order, lighting, location; Reliability: level of service, what to offer vs. what to serve; Response Capacity: optimal time to deliver the service; Safety: staff training; and Empathy: trust and customer loyalty. These details are the basis of a competitive company, where the customer every day knows the scope of their needs and the power of their demand. The use of statistical models is an interesting option to relate business variables. Through a study to the target client, the probability of occurrence of a specific event can be predicted, and anticipate the needs of the subject. Plan, organize, control and direct the company would have more sustainable growth tools. The Multinomial Logistic Regression model proposes to estimate the probability that the different independent variables influence the consumer's preference when choosing a pharmacy. This disaggregation allows determining the main variables: reason for choice, fidelity and low prices; that pharmaceutical managers must perfect to obtain a competitive management model.Item La calidad del proceso productivo y la aplicación del control estadístico en el sector de la confección textil(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2017) Ormaza Morejón, Maricela Fernanda; Carrillo Hernández, Jorge IvánIn the present research work is detailed in a comprehensive manner the application of Statistical Quality Control (SQC) in the process of making T-shirts and their impact on customer satisfaction (quality). Throughout the study, the statistical comparison of the effect of the SQC on the main variables of purchase impact on the client is made, such as the final lengths of the garment of the main components of the garments: sleeves, length and width, between: 1. The state or initial situation of the quality of shirts (process without the implementation of statistical quality control) and 2. The improved condition of the quality of shirts (process, after the implementation of statistical quality control). For this purpose, the calculation of the process capacity indexes is taken as a function of the permitted variability and the objective value defined in the design specifications (voice of the client), among them: the Potential Capacity of the process (Cp), the Potential inverse potential (Cr), Potential capacity with respect to process centering (Cpk), Process centering (K), Taguchi index (Cpm) and comparing them in the two instances mentioned above (process without statistical control of the quality and process implemented the statistical control of the quality). The elaboration and comparison of the graphic quality tools is included in this stage: statistical control chart and the process capacity normality histogram. The results are evident, since a considerable improvement of the quality of the process was obtained, as the percentage and the number of defective units were reduced, basically based on the reduction of the variability and the centering of each process, and the influence is statistically demonstrated of statistical quality control to improve customer satisfaction. As a final part, a Statistical Quality Manual for continuous variables is designed, applied to the company's T-shirt production process, based on the DMAIC continuous improvement methodology, which incorporates tools such as: statistical control chart Xbarra, chart R, the histogram of process capacity, automatic sheets for calculating capacity indexes, among others, with the aim of maintaining the improvement achieved and ensuring compliance with the quality of quantitative variables.Item Calidad del Servicio y Satisfacción al cliente en el Sector Financiero del Cantón Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2019) Hidalgo Freire, María Fernanda; Verdesoto Velastegui, Oswaldo SantiagoLa calidad del servicio es fundamental para las empresas financieras, ya que permiten fidelizar a un cliente a su marca y a su vez, generar satisfacción en los clientes respecto a sus necesidades y expectativas. Por ello, esta variable juega un papel esencial en toda organización ya que con el paso del tiempo las instituciones deben reinventarse y adaptarse a las nuevas exigencias, necesidades y deseos de los clientes. El problema radica en que la empresa Uninova no cuenta con una evaluación a través del modelo SERVQUAL y no se integra al personal del departamento del área de crédito en temas relacionados con la atención al cliente. Además, no cuenta con un correcto control y evaluación referente a la satisfacción del cliente. Por tal motivo, si no se adopta nuevas acciones de mejora internas los clientes preferirán otras instituciones financieras, porque no se preocupan por la satisfacción del cliente. Por lo expuesto, en el presente trabajo de investigación se aborda el modelo SERVQUAL para estudiar las cinco dimensiones: confiabilidad, responsabilidad, empatía, seguridad y tangibilidad. Las cuales permitieron establecer si en la empresa Uninova los clientes están satisfechos con los servicios ofertados en la institución. El enfoque en el que se encuentra enmarcada la investigación es el enfoque cuantitativo ya que se desea encontrar vinculaciones entre las variables y medir la calidad de los servicios en el sector financiero. El mencionado análisis se lo realizara por medio de métodos estadísticos. La modalidad de investigación que se aplicará en este proyecto es un diseño no experimental de carácter transversal. Además, el nivel de investigación que se empleara en el presente proyecto es el nivel explicativo pues se pretende de demostrar si con el diseño del plan de mejoras de calidad del servicio mejora la satisfacción del cliente del sector financiero del cantón Ambato. Los resultados que se obtuvieron son los análisis respectivos para cada dimensión del modelo SERVQUAL para la empresa y al identificar las puntuaciones, promedios y porcentajes de cada uno de ellos, se estableció un plan de mejoras. En el que se detallan las estrategias, los objetivos, las acciones, los indicadores y métricas, las metas y el tiempo previsto, así como, el cronograma y el presupuesto para la ejecución de cada una.Item Competencias de perfil como determinantes en el desempeño a nivel gerencial de las organizaciones del sector financiero(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos., 2018) Zambrano Ramos, Zoila Esthela; Quisimalín Santamaría, Hernán MauricioThe research work was carried out with data obtained from the Zonal 3 SEPS, with the objective of knowing if the degree of studies and knowledge of the Managers of the different cooperatives, have a direct relationship between the results obtained according to the profitability indicators presented by this institution. In order to obtain data, direct contact was made with the Managers of each one of the cooperatives to whom their assessment was requested in relation to the issue raised. The methodology used is with a qualitative and quantitative approach, since the degree of perception of the Managers is analyzed in relation to the profile competitions, they must have to perform a high-ranking position. It is quantitative due to the analysis of statistical data of results obtained by these organizations. The information was taken from the same actors, becoming a field investigation. Due to the application of statistical calculations, bibliographic research is also used. The data collection was carried out using the survey technique, through which the perception of the managers in relation to the fulfillment of requirements for a performance according to the position they occupy was determined. It is proposed to establish statistics based on Kruskal Walli and Spearman that relate direct and indirect variables, establishing the direct relationship that exists.Item El control en la gestión empresarial como determinante para el emprendimiento en el sector de servicios, actividad hoteles y restaurantes de la provincia de Tungurahua(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2019) Freire Álvarez, Darwin Marcelo; Jiménez Silva, Walter RamiroEn la actualidad el control en la gestión empresarial es un factor esencial para el desarrollo de negocios, los emprendedores deben adaptarse a cambios constantes como la competencia desleal, la creación de nuevas normas, y barreras del mercado; es decir, si las organizaciones no toman decisiones asertivas o estrategias que coadyuven a la mejora continua, las mismas no podrán afrontar los desafíos de un mercado cada vez más competitivo y esto conllevará a su inexorable extinción. Bajo este entorno, el estudio tuvo como objetivo indagar de qué manera el control en la gestión empresarial es determinante para el desarrollo de emprendimientos del sector servicios, actividad hoteles y restaurantes de la provincia de Tungurahua. La investigación partió desde la sustentación teórico conceptual, a través de una definición de categorías, planteamiento de hipótesis o partida y el señalamiento de variables. Posteriormente se planteó una metodología misma que coexistió con un enfoque cualitativo y cuantitativo, el método fue inductivo y deductivo, de tipo exploratorio, descriptivo y correlacional; analizado a través de la técnica de la encuesta, como medio de recolección de datos para su posterior validación del instrumento a través de α(Cronbach) = 0.819 validando su aplicación. A demás se realizó la verificación de la hipótesis mediante el método Pearson, donde se obtuvo un valor de 0.735, lo que significa que tiene una correlación positiva buena, e indica que existe una relación lineal fuerte entre las variables. Se concluye que el control en la gestión empresarial influye directamente en las actividades hoteles y restaurantes, ya que sin estrategias los emprendimientos no cuentan con un camino a donde dirigirse o como resolver posibles problemas. Se recomienda hacer uso del modelo COGE de control interno para los negocios del sector servicios, actividad hoteles y restaurantes de la provincia de Tungurahua, en base a informes de registro COSO, COCO y MICIL, así como determinar las líneas de mejora continua hacia las cuales deben orientarse los esfuerzos.Item Control estadístico de procesos y su relación con la calidad del calzado formal para varones, producido en la ciudad de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2018) García Chuquimarca, María Fernanda; Santamaría Freire, Edwin JavierCompanies in the footwear sector experience a loss of competitiveness caused by poor control in the production process, hence the statistical control of processes is a tool that has not been widely used in the productive sector, which has not allowed the management of costs and quality standards that the national market requires in the production of men's footwear. This is the analysis of the impact of statistical control on the compliance of quality parameters in footwear, which is achieved through descriptive research applied through a survey applied to 200 companies engaged in this productive activity in the city of Ambato; whose results show that companies do not use controls in the production process, in addition to not using statistical tools to track production historically, it is determined as necessary to apply controls in the production process that involves statistical control the production operators so that the compliance of final product standards can be improved that can be applied to solve the problems that afflict the sector, so that the product is standardized and the product with failures is reduced. From this it is concluded that it is necessary to implement quality manuals, which are proposed through a pilot for the footwear company Barona, which as a family company requires guidelines to raise awareness among managers and guide work to the employees. With the implementation of the manual, the basic tool for the development of quality management activities is provided, which will be the foundation to include the production control tools that ultimately allow the formation of a culture of quality in the organization and visible results that strengthen the application of the statistics of quality in the productive process of shoemaking.Item Cuadro de mando integral como herramienta en la productividad de sistemas de parqueo regulado(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2019) Vargas Sánchez, Mesías Gabriel; Eugenio Torres, Carlos JavierEl objetivo de la investigación sobre el cuadro de mando integral como herramienta en la productividad, es dar a conocer la importancia que tiene dentro del Sistema de Parqueo Regulado, de esta forma lograr un mayor crecimiento de la institución mejorando cada uno de los procesos; se partió de una investigación exploratoria, con la finalidad de indagar y comprender el problema poco o nada conocido, y luego describir el comportamiento del mismo dentro de su propio contexto, e identificar la incidencia de la variable independiente sobre la dependiente, se aplicó una encuesta al personal administrativo y operativo del Sistema de Parqueo Regulado de la Dirección de Tránsito, Transporte y Movilidad, del GAD Ambato, esta técnica fue validada por medio del método de Alpha de Cronbach en el Programa SPSS, se utilizó el método Pearson con el propósito de alcanzar un mayor resultado, se operacionalizó las variables, en donde se consideraron los ítems básicos de la investigación, todo este proceso permitió llegar a las mejores conclusiones y recomendaciones, y una de las principales fue la de diseñar el Modelo de Gestión del Cuadro de Mando integral que permita mejorar la productividad en el SIMERT, tratando de mejorar y fortalecer los procesos administrativos y financieros del departamento y alcanzar la eficiencia, eficacia y evidencia y sobre todo la satisfacción de los clientes.Item Determinantes de la intención de emprendimiento en estudiantes de posgrado(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2018) Idrovo Poveda, Fernanda Katherine; Verdesoto Velástegui, Oswaldo SantiagoThe generation of entrepreneurial behavior is considered essential for the development of a nation because, through the creation of companies and sources of employment, economic growth is facilitated. So, for this behavior to occur, it is necessary that the individual has the intention, and in addition to be focused on the fulfillment of an objective, which influences the actions the people take to achieve that purpose. Therefore, in the present research work, through the use of statisticians and the review of scientific literature, the study of the determinants of the entrepreneurship intention, taking as a case study to graduate students of the Authority of Administrative Sciences of the Technical University of Ambato, based on the Theory of Planned Behavior proposed by Ajzen in the year of 1991. This way it is identified how in the training field, certain factors influence in different ways, to generate entrepreneurial intention. The study also allows to know the different perceptions that students have about entrepreneurship and their tendency to generate or not, a business of their own.The study of the variables of attitude, subjective norms, and behavior control allows to know the opinions of students about the feasibility of undertaking, and in addition in the present investigation it was revealed which of the aforementioned variables, has a direct influence on the intention of undertake, and the factors that affect each of them. As a result of the research project carried out and after the analysis of the information obtained through the application of surveys to the students, it is evident that two of the independent variables of the base model significantly influence the process of generating entrepreneurial intention and that factors such as satisfaction, perception of feasibility, confidence and the level of decision of the individual, contribute significantly to each of these variables. Finally, a model of determinants of the intention of entrepreneurship is proposed, where the variables that directly influence the intention are considered and the two main indicators of each of them are analyzed, which will subsequently contribute to generating entrepreneurial behavior.Item Eficiencia Técnica mediante Análisis Envolvente de Datos del Sector Educativo(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2019) Tubón Núñez, Edith Elena; Castro Analuiza, Juan CarlosCon el aumento de la matrícula de estudiantes en las universidades y el financiamiento limitado, ya no es una opción para estas instituciones operar a un mayor grado de eficiencia, sino que se ha convertido en una necesidad. La matrícula en la educación superior continuará su expansión y la financiación pública será cada vez más diluida, sobre todo a medida que aumenta la competencia de los otros receptores de fondos públicos, las instituciones educativas deben someterse a la rendición de cuentas, evaluaciones de desempeño. El diseño del estudio se planteó bajo una propuesta de corte transversal, y se enfocó bajo el propósito de evaluar la eficiencia técnica, mediante el análisis envolvente de datos, en las Instituciones de Educación Superior. Con esta configuración del diseño, se planteó una muestra de 54 Instituciones de Educación Superior, y se utilizó como instrumento los informes presentados por el Consejo Nacional de Evaluación y Acreditación de la Educación Superior del Ecuador (CONEA) del año 2009. Se realizó una adaptación del Ordenamiento Metodológico COOPER como marco de referencia con más evidencias empíricas en la evaluación eficiente, en las organizaciones. El marco consta de seis fases interrelacionadas: conceptos y objetivos, estructuración de datos, modelos operacionales, modelo de comparación de resultados, evaluación y resultado e implementación. Se aplica procedimientos que permiten la reducción de variables a una cantidad apropiada para que los resultados del DEA sean confiables, y condiciones de borde para atender a los objetivos supuestos para la Universidad. Los resultados se contrastan con el instrumento de evaluación que en la actualidad posee la Universidad. Como conclusión se identifica discordancia entre ambos resultados, estableciéndose las modificaciones que se debieran hacer por parte de la Universidad en sus instrumentos de evaluación hacia la mejora de la eficiencia, para que sea aplicable a otras instituciones de educación superior.Item La ejecución presupuestaria financiera para la toma de decisiones de la Dirección Distrital y Articulación Territorial 3 Agrocalidad en el año 2015(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos, 2018) Moreta Paredes, Jessica Victoria; Valencia Nuñez, Edison RobertoThe purpose of this research was to develop a mathematical model that match the real Institution needs to significantly improve the budget execution through the decision making, in order to improve the financial processes. The beginning of the research was done due to an evidence of a limited budget execution, for which objectives were established with the aim of giving a solution to the current issue at the Dirección Distrital Zona 3.Information was gathered regarded to the study variables with the use of scientific articles and books about the variables budget execution and decision making, with their respective fundamental categories. The drawn hypothesis was proved which was posed in the following manner: A suitable budget execution will not improve the decision making of the “Dirección Distrital y Articulación Territorial 3 Agrocalidad”; with the help of the t student test to get a sample, it was determined a p value less than 0.05 in the years of study with which the null hypothesis is rejected and the alternative one is accepted. With the implementation of the linear regression from the current budget and accrued in the years of study is great because of the R2 value was 0.999 in the 2015 and it was 1 in the 2016 and 2017 years. Furthermore, in order to analyze the information regarded to the assigned Budget, the budgetary expenses were used in the 2015, 2016 and 2017 years to analyze its performance and the variability of the assigned budget could be identified according to the budgetary groups; consequently it was worth to make the mathematical model of the assigned budget through the use of the stepwise regression method to get a referential value taken from the historical data in the years of study what will serve to identify with what referential budget is going to be counted in order to be able to make decisions according to the real needs of the Institution.Item “Estrategias basadas en métodos cuantitativos para el sistema de costos de producción de CURTILAN S.C y su impacto en la rentabilidad empresarial(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Ciencias Administrativas. Maestría en Gestión Empresarial basado en Métodos Cuantitativos., 2018) Andrade García, Maritza Fernanda; Oyaque Mora, Silvia MelindaAt present the use of quantitative techniques for business activity is scarce since the traditional method of obtaining costs has been the main actor in the accounting and financial information of companies. Therefore, the objective of this study is to determine a quantitative technique for the management of inventory and setting of post strategies to improve profitability indexes and improve administrative management for sound decision making. It is of vital importance to study the factors involved in obtaining production costs, as well as to determine how they influence the profitability indexes of the company. In the present investigation, two quantitative techniques are used, the first one refers to the method of correlation between variables that determines the most relevant and significant elements and the relationship that exists between them. The other model to be used is the inventory cushion model that determines the optimal quantity of inventory in relation to its maximum and minimum stock. Finally, thanks to this application a strategy plan is presented composed of those qualitative and quantitative variables identified in the present research work. These strategies are easy to apply and require a short and long term follow-up, whose objective is to determine an action plan for an optimal growth of the company.
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