Browsing by Author "Vaca Soria, Natali Karina"
Now showing 1 - 2 of 2
- Results Per Page
- Sort Options
Item Laberintos de cristal y el acceso de la mujer a puestos de nivel jerárquico superior y mandos medios del GAD Municipal de Ambato(Universidad Técnica de Ambato. Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Unidad de Posgrado, Maestria en Trabajo Social, 2021-04) Vaca Soria, Natali Karina; Quiroga López, Malena KarinaIn the present research work, the non-experimental methodology has been taken as a reference, a quantitative modality of exploratory scope, descriptive and correlational, since the objectives set out in the present study are taken into account, as well as a bibliographic review, which favored have information from highly reliable and updated sources related to the two research variables. In this work, the Questionnaire for Measurement of Empowerment in Women (IMEM) was used with the objective of determining the empowerment index in the participants who are occupying hierarchical positions and middle management to know the existence of the glass labyrinths, at their Once the Gender Ideology Scale (EIG) was applied to give greater significance about women and the barriers they may encounter when performing or accessing a position of high responsibility in the Municipal GAD of Ambato. The different approaches about the limitations and gender discrimination that women have had to go through throughout history has meant that today there are a number of organizations that fight for equal opportunities between men and women, these Organizations make known to a macho society the multiple roles that women play, such as being a woman, mother, wife, worker among others, which makes women have greater ability to function in many areas without the need to neglect any facet , which is not well seen by male society, which determines that women should be in the care of the home and children or that they play inferior roles in the workplace and that they do not have the same opportunities as a man has to agree to occupy high-profile positions because they feel that women do not have that leadership or decision-making capacity. The women has the ability to access positions at a higher hierarchical level or middle management, and will depend on various aspects such as adequate academic and professional training. The type of personality traits, which makes women today perform jobs that formerly only men did.Item La participación parental en el rendimiento académico de los estudiantes del noveno año de educación básica de la Unidad Educactiva Francisco Flor -gustavo Eguez(2015) Vaca Soria, Natali Karina; Balseca, JeannethEl presente trabajo de investigación tiene como tema: “LA PARTICIPACIÓN PARENTAL EN EL RENDIMIENTO ACADÉMICO DE LOS ESTUDIANTES DEL NOVENO AÑO DE EDUCACIÓN BÁSICA DE LA UNIDAD EDUCATIVA FRANCISCO FLOR – GUSTAVO EGÜEZ.” La importancia de abordar esta temática de investigación es porque actualmente la sociedad enfrenta este problema de carácter social, en donde una escasa participación parental influye en el rendimiento académico de los hijos. Existen padres despreocupados que se niegan a realizar de manera constante los esfuerzos que demanda apoyar a los hijos en sus actividades educativas y otros padres que se percatan de que deben apoyar a los hijos pero les es imposible hacerlo por falta de tiempo o su nivel de instrucción académica. En la mayoría de los casos los estudiantes que poseen notas altas en las escuelas se debe en gran medida al apoyo incondicional que reciben por parte de sus padres ya que están pendientes de ellos en lo que necesitan en el ámbito escolar y reciben apoyo cuando lo necesitan. Esta problemática ha sido observada, analizada y palpada a través de las experiencias alcanzadas mediante la investigación y la apertura brindada por parte de las autoridades de la unidad educativa Francisco Flor – Gustavo Egüez. Al realizar las encuestas de la investigación se obtuvo datos relevantes donde se observó que en la mayoría de estudiantes encuestados manifiestan que la participación de sus padres en su educación es nula. Al analizar los datos que se obtuvo en la investigación se decidió como propuesta la creación de un programa de integración familiar para fomentar el empoderamiento del rol de los padres y madres de familia como actores claves del proceso educativo, potenciando su compromiso en la formación académica de los estudiantes de noveno año de educación básica de la unidad educativa Francisco Flor – Gustavo Egüez.