Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29810
Title: Task-based learning approach in the development of the speaking skill
Other Titles: Enfoque de aprendizaje basado en tareas en el desarrollo de la habilidad de hablar
Authors: Iza Pazmiño, Sarah Jacqueline
Soria Guerrero, Byron Rafael
Keywords: APRENDIZAJE
PRE-TAREA
POST-TAREA
MOTIVACIÓN
Issue Date: Jun-2019
Publisher: Universidad Técnica de Ambato. Dirección de Posgrado. Maestria en la Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera
Abstract: The main objective of the present research work was to determine the impact of the Task-based Learning Approach helps to enhance the speaking students' ability from the Languages Center of the Universidad Nacional de Chimborazo level 1. To determine the effectiveness of this approach, a pre-test and post-test based on the Cambridge KET exam – speaking part, were given to the students of First level at the Language Center of the Universidad Nacional de Chimborazo, classes 1K4 and 1E4 during the period October 2018 - March 2019. A guide for the teacher was designed which was used during the treatment in the classroom. The data analysis was done before and after the work in the classroom. The guide design for the teacher was made based on the three stages of the process of a task: pre-task, task itself and post-task with the use of various types of tasks such as individual, group, open, closed, and information gap tasks, taking into consideration the motivation and the challenge that each task implies in the improvement of learners’ speaking skill. After concluding the treatment with the implementation of the proposal, the data analysis obtained from the pre-test and post-test were analyzed through the use of the T-student test. The results show that effectively the Task-based Learning Approach had a positive impact on the development of the students’ oral production who improved their ability to speak. Therefore, it is recommended that teachers apply this proposal with the Task-based Learning Approach to enhance the oral performance of students.
Description: El presente trabajo investigativo tuvo como objetivo principal el determinar el impacto del enfoque de aprendizaje basado en tareas ayuda a mejorar la habilidad de hablar de los estudiantes del Primer nivel del Centro de Idiomas de la Universidad Nacional de Chimborazo. Para determinar la efectividad de este enfoque, se aplicó un pre-test y un post-test de producción oral el cual está basado en el examen de Cambridge KET, a los estudiantes Primer nivel de los paralelos 1K4 y 1E4 del Centro de Idiomas de la Universidad Nacional de Chimborazo durante el período Octubre 2018 – Marzo 2019. Se diseñó una guía para el docente la cual fue utilizada durante el tratamiento dentro del aula. Los análisis de datos se realizaron antes y después del trabajo en el aula. El diseño de la guía para el docente se realizó en base a las tres etapas del proceso de una tarea: pre-tarea, tarea misma y post-tarea con la utilización de varios tipos de tareas tales como individuales, grupales, abiertas, cerradas, y de información, tomando en cuenta la motivación y el reto que cada tarea implica en el mejoramiento de la producción oral de los estudiantes. Después de concluir el tratamiento con la implementación de la propuesta, se procedió al procesamiento de los datos obtenidos del pre-test y el post-test mediante la prueba matemática T de Student. Los resultados demuestran que efectivamente el enfoque de aprendizaje basado en tareas tuvo un impacto positivo en el desarrollo de la producción oral de los estudiantes quienes mejoraron su habilidad para hablar. Por lo tanto, se recomienda que los docentes apliquen esta propuesta con el enfoque de aprendizaje basado en tareas para mejorar el desenvolvimiento oral de los estudiantes.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/29810
Appears in Collections:Maestría en Enseñanza del Idioma Inglés como Lengua Extranjera

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Soria Byron.pdf2,61 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.