Please use this identifier to cite or link to this item: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/22944
Title: Repercusión del bullyng en el rendimiento académico de los estudiantes de la Escuela Naval Espejo
Authors: Bustos Yépez, Morayma Jimena
Tacoamán Jácome, Yadira Geomara
Keywords: BULLYNG
MALTRATO ESTUDIANTIL
AUTOESTIMA
DESERCIÓN ESCOLAR
Issue Date: 2016
Abstract: The present research has as main objective to determine the impact of bullying on school performance of students in school, "Manuela Espejo", where it has been taken as a reference to the year’s fifths of Basic Education as the general population is too extensive. This requires a qualitative and quantitative research type was applied. Through qualitative research the functional dynamics of bullying became known, while through quantitative research could determine the level of incidence of bullying and its influence on the academic performance of students. Among the data obtained, no significant levels of bullying were evident as the most predominantly parallel revealed low levels (A 33%, B 42%, C 57%, D 80%); however parallel who showed D was higher (17%) level. Finally, one could say that levels of bullying despite not being high, prove to be significant in the study population and therefore chose to conduct workshops on the practice of values in order to raise awareness and prevent future failure or harassment school
Description: El actual trabajo de investigación tiene como objetivo fundamental determinar la repercusión del bullying en el rendimiento escolar de los estudiantes de la escuela “Manuela Espejo”, en donde se ha tomado como referencia a los quintos años de Educación Básica ya que la población general es demasiado extensa. Para ello se aplicó una investigación de tipo cualitativo y cuantitativo. A través de la investigación cualitativa se conoció la dinámica funcional de Bullying, mientras que a través de la investigación cuantitativa se pudo determinar el nivel de incidencia del bullying y su influencia sobre el rendimiento académico de los estudiantes. Entre los datos obtenidos no se evidenciaron niveles significativos de Bullying ya que la mayor parte de los paralelos revelaron niveles mayoritariamente bajos (A 33%, B 42%, C 57%, D 80%); sin embargo el paralelo D fue quien evidenció un nivel más elevado (17%). Finalmente, se podría decir que los niveles de Bullying a pesar de no ser elevados, demuestran ser significativos en la población estudiada y por lo tanto se optó por realizar Talleres sobre la práctica de valores con el propósito de concientizar y prevenir un futuro fracaso u acoso escolar
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/22944
Appears in Collections:Maestría en Diseño Curricular y Evaluación Educativa

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TESIS Lic. Yadira Tacoaman (2).pdf2,8 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.