Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/26651
Title: Unificación de instituciones educativas y deserción escolar en los niños y niñas de la Unidad Educativa Chunchi, del Cantón Chunchi de la Provincia de Chimborazo
Authors: Cisneros Parra, Pablo Enrique
Aguirre Rea, Paola Jessenia
Keywords: UNIFICACIÓN
IGUALDAD
DESERCIÓN ESCOLAR
COMUNIDAD EDUCATIVA
Issue Date: Nov-2017
Publisher: Universidad Técnica de Ambato, Facultad de Jurisprudencia y Ciencias Sociales, Carrera de Trabajo Social
Abstract: The present research project consists of the process of unification of educational institutions and their human involvement, hence the interest of the development of the present research in the Chunchi Educational Unit that tries to extend the perspective of the problems that have been evidenced and presented Within the educational institution, since it has directly affected resulting in school dropout in children, first being exposed to a different process without any adaptation; Second because they do not have transportation to move to the institution and integration to the new institution. The research is based on the critical propositional model, critical because it is based on a social reality, and educational and propositive because it presents an objective that is to propose alternative solutions to school dropout. The research shows the reality that children live inside and outside the institution and as well as the social and cultural problem of being in a new environment, transportation and the time involved in arriving at the institution, coupled with their colleagues and teachers . Based on these difficulties in this process, we propose a training program focused on school drop-out that will improve the coexistence, behavior and performance in the educational field in the Chunchi Educational Unit, dedicated to work in a comprehensive way and to reduce dropout rates and Get a quality education.
Description: El presente proyecto de investigación consiste sobre el proceso de unificación de las instituciones educativas y su afectación humana , de ahí parte el interés del desarrollo de la presente investigación en la Unidad Educativa Chunchi que trata extender la perspectiva de los problemas que se han evidenciado y presentado dentro de la institución educativa, ya que ha afectado directamente dando como resultado la deserción escolar en los niños, primero al ser expuestos a un proceso diferente sin ningún tipo de adaptación; segundo porque no cuentan con transporte para trasladarse a la institución y la integración a la nueva institución. La investigación se fundamenta en el modelo crítico propositivo, crítico porque se fundamenta en una realidad social, y educativa y propositivo porque se presenta un objetivo que es proponer alternativas de solución frente a la deserción escolar. La investigación evidencia la realidad que los niños viven dentro y fuera de la institución y como también el problema social y cultural al encontrarse en un nuevo entorno, el transporte y el tiempo que conlleva el llegar a la institución, el acoplarse con sus compañeros y docentes. Basados en estos aprietos de este proceso proponemos un Programa de capacitación enfocado en la deserción escolar que permita mejorar la convivencia, comportamiento y desempeño en el ámbito educativo en la Unidad Educativa Chunchi, dedicadas a trabajar de una manera integral y poder disminuir la deserción escolar y obtener una educación de calidad.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/26651
Appears in Collections:Trabajo Social

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FJCS-TS-230.pdf3,17 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.