Please use this identifier to cite or link to this item: https://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/24688
Title: “Actitud postural en sedestación en escolares durante su jornada de clases en la Unidad Educativa Mario Cobo Barona”
Authors: Naranjo Reino, María Teresa Lcda. Ft.
Jiménez Navas, Yadira Elizabeth
Keywords: POSTURA
ESCOLARES
SEDESTACIÓN
MOBILIARIO
RAQUIS
Issue Date: 1-Feb-2017
Publisher: Universidad Técnica de Ambato - Facultad de Ciencias de la Salud - Carrera de Terapia Fisica
Abstract: In this investigation we determined the position attitudes in sedestation in students during the day of classes, chose a population infantile pertaining to the Educative Unit Mario Cobo Barona of you take care of it of Ambato and its sedentary position is observed of a direct form during the period of attention the professor. Using a card of observation for each boy or girl that it contains different parameters from the sedentary position: type of position, position of the spine, support of the feet in the ground, crossing of legs and feet, support in the seat, use of the endorsement, flexion of knee, asymmetric support on the table, rotation of the trunk and position of the neck. A statistical analysis of the data is made comparing the sedentary position that they adopt children. The Children who were evaluated were with ages included between the 6-13 years. The adopted sedentary position with greater percentage is the following one: previous sedentary position (49%), raised position of the spine (57%), support to the bottom of the seat (54%), and flexion of the cervical column (50%). The children in scholastic age studied do not adopt the sedentary position correct and recommended by numerous authors. They appear differences in the sedentary position of the children of different courses which without a doubt is in relation to the dimensions of the used furniture and the use of the knapsacks on this which detrimentally a position vicious person it originates functional pathologies of the spine. Reason why the objectives raised in this work are focused clearly to an aim and with ascertainable results. In order to give attention to the problem one has seted out to design a plan of prevention and promotion for the correct sedestation.
Description: En esta investigación determinamos las actitudes posturales en sedestación en escolares durante la jornada de clases, se eligió una población infantil perteneciente a la Unidad Educativa Mario Cobo Barona de la ciudad de Ambato y observándolos de forma directa su postura sedente durante el período de atención al profesor. Utilizando una ficha de observación para cada niño o niña que contiene diferentes parámetros de la postura sedente: tipo de postura, posición de la columna vertebral, apoyo de los pies en el suelo, cruce de piernas y pies, apoyo en el asiento, utilización del respaldo, flexión de rodilla, apoyo asimétrico sobre la mesa, rotación del tronco y posición del cuello. Se realizó un análisis estadístico de los datos comparando la postura sedente que adoptan los niños. Los niños que se evaluaron fueron 195 con edades comprendidas entre los 6-13 años. La postura sedente adoptada con mayores porcentajes es la: postura sedente anterior (49 %), posición flexionada de la columna vertebral (57%), apoyo al fondo del asiento (54%), y flexión de la columna cervical (50%). Los niños de edad escolar no adoptaron la postura sedente correcta y recomendada por numerosos autores. Se encontraron diferentes tipos de postura sedente en los escolares, lo que podría estar en relación con el uso de mobiliario no adecuado, la utilización de las mochilas, y otros aspectos, los que afectaran directamente al aparato locomotor; causando futuros problemas de salud. Por último se propone diseñar un plan de prevención y promoción para la sedestación correcta.
URI: http://repositorio.uta.edu.ec/jspui/handle/123456789/24688
Appears in Collections:Terapia Física

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
JIMENES NAVAS, YADIRA ELIZABETH D.pdf176,85 kBAdobe PDFView/Open
Jiménez Navas Yadira Elizabeth.pdf999,15 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.